onsdag 13. juli 2011

Alle gode ting er tydeligvis tre!

Er alle gode ting tre? Tydeligvis i Sverige.

Hver gang det sjekkes ut en gjest eller en sykkel på Finse 1222, så printes det en kvittering her på kontoret. Jeg blir naturligvis irritert, fordi paper-tray går tom hele tiden. Et luksusproblem egentlig. Mange gjester  er lik mange kvitteringer. Og når jeg fyller på med ark fordi eg har printet ut et dokument, ja så står jeg der i en halvtime og venter til mitt dokument kommer. Mens jeg venter rydder jeg bort alle kvitteringene, det er da jeg noterer meg hvem det er som har sjekket ut. Nederst står det nemlig; "Sjekket ut av....".

Og der står det Nils. Hvem er Nils? Ina ler av meg og spør om jeg har hilst på Micke i sykkelbutikken. Jo, det har jeg selvfølgelig, men han heter jo Micke, jeg kan strekke meg til Mikael. Men der i en lang lang rekke av navn klarer jeg å se at det står både Mikael og Svensson. Han kjenner vi. Nils Mikael Göran Svensson er confusing. Tre navn? Jeg og Ina snakker my og lenge om dette, med fascinasjon og iver. Det viser seg at Jonas også heter Carl, at Jens heter Jens Erik, at Johannes også heter Carl. Det gjør tydeligvis nesten alle, efter kungen sies det. Johannes sin pappa ville at han skulle hete Roland. Det er ganske morsomt, han tapte heldigvis den navnediskusjonen. Det er ekstra interessant og høre om søstrene Svangren. De fikk utdelt ett navn hver for at de skulle få velge selv hva det andre navnet skulle være. Moa valgte Carolina, Fanny ville ha Ballerina, men da nektet mor-Svangren. Og når Fanny ikke fikk hete Ballerina, så kunne det tydeligvis bare være med det ekstra navnet. Fanny, enkelt og greit. Fint syns jeg, litt problematisk er det jo når de engelske gjestene våre ringer; are you kidding, did you call yourself Fanny?

The Svangren sisters; Moa Carolina og Fanny (Ballerina)

Det er klart jeg ikke husker alle disse navnene, jeg har gått rundt og spurt hva ekstranavnet deres er. Og får selvfølgelig samme spørsmål tilbake. Plutselig er jeg teit som bare har et navn. Ina mener jeg burde hete Hilde Gunn Sol.   

Det tar ikke lange tiden før personlighet og navn går hånd i hånd. Også heter alle svenskene plutselig helt andre ting. Ny latter blir utløst når vi får vite at Ida også er den heldige eier av tre navn. Ja vi snakker om fornavn selvfølgelig. Ida Kristina Margaretha. Og plutselig forstår man at Pippi sine endeløse rekker med navn ikke er rart i det hele tatt. I Sverige er det normalt. Pippilotta Viktualia Rullgardina Chrysmynta Efraimsdatter Langstrømpe.

Ida Christina Margaretha Larsson


Jeg forklarer Nils (eller Göran eller Mikael) eller Micke som vi faktisk kaller han at jeg er veldig fascniert av dette svenske navnesystemet. Selvsikkert svarer han Eldiga sjælar o exotiska namn ær bare en liten del av sødern, vi har mat som e spicy også.

Og med dette har vi altså presentert mange av årets ansatte for dere. Det er bare å spørre etter Nils, Carl, Johannes, Jens, Christina, Magdalena, Margreta eller Jonas. Jeg aner ikke lenger hvem noen er.

Jens Erik, eller er det egentlig det han heter?

Og på tampen kommer Jens Erik inn og forteller meg at jeg har missat et namn. Han heter selvfølgelig Jens Erik Gunnar Henrikson, fantastisk. Alle gode ting er tre!

Og sånn går no dagan på Finse 1222!

Hilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar